Sain juuri linkin Helsingin Uutisten julkaisemaan uutiseen, joka on harhaanjohtava, mitä omaan vaalikoneen vastaukseeni ja edustamaani näkemykseen tulee. Minä kannatan koko HSL-alueen tasahintaa. Siksi haluan nostaa asian tässä heti esille.
- Olen tehnyt HSLn hallituksen kokouksessa vastaehdotuksen, jossa ehdotin tasatariffia, ja olen äänestänyt sen puolesta kaksi kertaa.
Ohessa kuvakaappaukset uutisesta ja vaalikonevastauksestani:
Uutisen otsikko on ”Tämä hinnoittelu maistuisi HSL:n matkustajille – kaikki suuret puolueet torppaavat” ja sen alla ”HSL:n tasahintaista vyöhykettä puoltavat ainoastaan Liike nyt ja Vapauden liitto.”
Uutisoinnissa on mennyt puurot ja vellit sekaisin, eikä toimittaja ole huomannut tarkistaa, kuinka HSLn hallituksen jäsenet ovat vaalikoneeseen vastanneet.
Vaalikoneen kysymys:
”HSL:n tulee muodostaa Helsingin, Espoon ja Vantaan alueelle yksi tasahintainen vyöhyke.”
Vastaukseni: Täysin eri mieltä, ja perustelut:
Edustan Kirkkonummea HSLn hallituksessa. HSL-alueelle pitää saada tasahinta eli tasatariffi KOKO HSL-ALUEELLE, mikä siis tarkoittaa sitä, että alueen sisällä yhdellä hinnalla voi liikkua koko alueella.
Muualla tämä tasamalli on osoittautunut parhaimmaksi ja ihmiset siirtyvät yksittäisistä lipuista kuukausilippuihin. Joukkoliikenteen käyttö nousee, liikenteen hiilijalanjälki laskee, ja myyntitulot nousevat. Nyt ujutetaan Vantaan masinoimana ”pääkaupunkiseudun tasahintaa”.
Silmänkääntötemppu: termi PKS = Hki, Espoo, Vantaa. Kehyskunnat siis lempataan vyöhykkeen toiselle puolen. Tähän ehdoton ei.”
Mitä puolueiden yleiseen kantaan tulee, sen asetelma on tässä kysymyksessä vaikea. Kun kunkin kunnan intressit ja tilanne on erilainen, olisi melko kummallista, että puolueet ottaisivat yhtenäisen valtakunnallisen linjauksen HSL-kuntien asioihin. Demokratia on sitä, että tehtäviin valitut muodostavat kantansa kulloisessakin asiakysymyksessä perehtyen siihen huolellisesti. Toimittaja on vastannut nyt vahingossa ihan eri kysymykseen, kuin mitä vaalikoneessa kysyttiin. Toimituksellisesti HSLstä uutisoidessa olisi myös hyvä yleensäkin kysyä heiltä, jotka ovat luottamushenkilöinä asioihin erityisesti perehtyneet.
Tasatariffi olisi jo HSLn hallituksessa mennyt läpi, ellei Helsinki ja Vantaa olisi haranneet vastaan, ja Vantaa ryhtynyt puuhaamaan omaa silmänkääntötemppuaan. Mediassa he ovat onnistuneet johdattelemaan, koska toimittajat eivät ole olleet tarkkana.
- ”Yhteinen PKS-tariffi”, ei ole HSL-alueen yhteinen tasahinta, vaan kahden eri hinnan malli. (HSLn päätettyä e-vyöhykkeestä malli voisi toki olla nyt jo kolmenkin vyöhykkeen malli.)
- Mallinnuksissa ja tutkimuksissa, joita laajasti tehtiin, tämä kahden vyöhykkeen malli, eli AB-malli, on osoittautunut taloudellisesti huonoksi.
- HSL-alueen yksi hinta taas osoittautui tuottavimmaksi malliksi.
Jos siirrymme tähän AB-malliin, tulee takkiin. Jos siirrymme yhteen hintaan, tulee lisää rahaa kassaan ja matkustajia, autoilu vähenee, ja liikkuminen seudulla on tasa-arvoisempaa.
Kommentit