VAALIKONE #5: Sen seitsemän päivää ja seteli?

Käsittelen tässä Vaalikone-tunnisteella merkityssä julkaisujen sarjassa eri vaalikoneisiin hyvinvointialuevaaleissa 2022 antamiani vastauksia ja niiden perusteluja.

Almamedian vaalikoneen 10. kysymys saa vappusatasen kalpenemaan kuin ministerin lauantaiaamuna.


Vaalikoneen väite:

”Jos asiakkaalle ei saada järjestettyä kiireetöntä hoitoa perusterveydenhuollossa 7 vuorokauden sisällä, asiakkaalle on tarjottava palveluseteli yksityiseen terveydenhuoltoon.”

Vastaukseni: Täysin eri mieltä

Almamedian vaalikone

Varmaan moni nyt miettii, eikö Kokoomus juuri halua purkaa jonoja ja tuoda yksityisiä toimijoita palveluntarjoajiksi? Tottakai, mutta ei ilman reunaehtoja, ja tässä kysymyksessä lurkkii useampi ongelman siemen.

Ehkäpä täysin-vastaukseni on hieman äkkijyrkkä, mutta kun en ole itse onnistunut saamaan hoitoa 21 kuukaudessa, niin radiomainos, jossa luvataan seitsemän päivän hoitotakuuta tuli sen verran iholle, etten voi olla alleviivaamatta näkemystäni.


Perustelen vastaustani vaalikoneessa näin:

Kiireellinen, kiireetön, ja 7 päivän rajapyykki

Ensinnäkin kiireetön ja kiireellinen hoito on aika karkea jako, ja 7 päivää on SDPn vaaliohjelmassaan asettama rajapyykki, millä ei ole lääketieteellistä tai taloudellista perustelua. Alunperin he ymmärtääkseni lupailivat 7 päivän hoitotakuuta, näinkö se olisi toteutettu, setelillä? Ehkäpä ajatellaan, että palveluseteli yksityiselle on houkutteleva Kokoomuksen lähtökohdista, mutta ei tuo loppuun asti mietitty ratkaisu ole.

Tällä reseptillä jakaisimme niitä seteleitä liukuhihnalta, koska tuo 7 päivän rajapyykki on mahdoton saavuttaa. Pidän aika populistisena väläytellä viikon hoitotakuuta, jos tällä hetkellä terveyskeskuksesta ei onnistu edes kuukaudessa saada aikaa.

Insentiivivaikutus on huono

No jos tämä on käytännössä mahdoton saavuttaa, niin miten tämä toimisi insentiivinä terveyskeskuksessa? Nostetaan kädet ilmaan ja tuupataan asiakkaalle seteli, niin päästään ongelmasta eroon. Tuskin SDP ajatteli, että terveyskeskuslääkäri tai ylilääkäri henkilökohtaisesti olisi vastuussa tästä rajapyykistä…? Kustannus ei ole lääkärin taskusta pois, mutta potilas on pois kuormittamasta lääkärin jonoa. Eli ei toimi, ei ainakaan haluttuun suuntaan. Mitä enemmän jakaa seteleitä, sitä vähemmän tungosta terveyskeskuksessa.

Jos näitä seteleitä jaettaisiin tähän tapaan liukuhihnalta, niin tuohan tarkoittaisi potilaan kannalta sitä, että hänen kannattaa aina odottaa 7 päivää ennen yksityiselle hakeutumista saadakseen etusetelin. Missä ei ole järkeä, koska kannattaa hoitaa asiat pois hyvissä ajoin, ja ottaa ensimmäinen tarjottu sopiva aika.

Oxymoron?

Oxymoron tarkoittaa väittämää tai ideaa, joka itsessään kumoaa itsensä, eli ei ole loogisesti mahdollinen.

Jos taas vaiva ei tarvitse reagointia 7 päivän sisällä, on setelikin tavallaan turha, jos potilas saisi asian kuitenkin kohtuullisessa ja riittävässä ajassa hoidettua terveyskeskuksessa. Kiireysluokkia on käytössä enemmän, omasta lähetteestä voi tarkistaa, miten lääkäri on määritellyt kiireysluokan.

Joten Kela-korvauksen tyyppinen ratkaisu, jossa on selkeä korvattava taksa, ja jonka voi käyttää heti kun hakeutuu yksityiselle, toimii paremmin kuin aikaan porrastettu setelimalli. En ole setelimallia vastaan, voisi hyvin olla niin, että potilas saa setelin, joka kattaa julkisen puolen maksun tai jolla voi keventää yksityisen sektorin maksua. Mutta tässä setelien manageerauksesta saadaan helposti ylimääräinen hallinnollinen ruljanssi.

Julkinen terveydenhuolto ei nyt ole ilmaista, miten maksu tässä olisi ajateltu setelisysteemin osaksi?

%d bloggaajaa tykkää tästä: