Tämä julkaisu on kopio Kirkkonummen Sanomissa 3.9.2024 ilmestyneestä uutisesta.
Kokouksessaan 3.9.HSL:n hallitus käsitteli Espoon yleiskaavaa koskevaa lausuntoluonnosta, ja hyväksyi sen muutosten jälkeen. Ensin Kirkkonummea edustava jäsen Saara Brax (kok) teki palautusehdotuksen, jota Espoon Heli Halava (vihr.) kannatti.
Braxin mukaan valmistelusta tullut Espoon yleiskaavaa koskeva lausunto oli varikkokysymysten osalta ristiriitainen HSL:n hallituksen aiemman MAL-sopimusta koskevan päätöksen kanssa.
- MAL-suunnitelman yhteydessä varikkoa ajettiin Kirkkonummen ja Espoon rajalle, ja muut vaihtoehdot olisi jätetty lisäselvitysten ulkopuolelle. Kirkkonummi on aiemmin vastustanut varikon sijoittamista Luomaan ja se on myös minun vahva näkemykseni asiasta, kertoo Brax.
Brax kertoo esittäneensä tuolloin, että Espoo ja Kirkkonummi selvittävät mahdollisia varikkopaikkoja yhdessä neuvotellen. Hän nosti keskustelussa esiin vaihtoehtoisia ratkaisumalleja selvitettäväksi, ja vertaili niitä itsekin.
- Tehdyt selvitykset olivat hyvin ylimalkaisia ja havaitsin niissä puutteita. Tuoreimmassa selvityksessä Vuohimäki oli jo jätetty tarkastelun ulkopuolelle, mahdollisesti Junakalusto Oyn aloitteesta. Olin itse pyytänyt Vuohimäen tarkastelua karkealla tasolla, eikä poliittista päätöstä sen pois sulkemiseksi ollut varsinaisesti tehty.
MAL-lausunnon käsittelyssä HSL:n hallitus äänesti ja hyväksyi Braxin muutosesityksen, minkä jälkeen myös HSYK päätti asiasta HSL:n lausunnon mukaisesti. Espoo ja Kirkkonummi ovat hyvässä yhteistyössä ryhtyneet tutkimaan tarkemmin kolmea vaihtoehtoista sijaintipaikkaa.
- Varikkoratkaisun etsiminen oli pitkän jämähtäneessä tilassa. Asia varmasti olisi edennyt nopeammin, jos Junakalusto Oy olisi tehnyt tarkemmat selvitykset vaihtoehdoista. Tilanne on monella tapaa herkkä, ja nyt kun asia aktiivisesti etenee, on Espoon ja Kirkkonummen saatava työrauha asiassa, jatkaa Brax.
Koska palautusehdotus kaatui äänestyksessä, teki Brax muutosesityksen, jonka HSL:n hallitus hyväksyi äänestettyään siitä. HSL:n hallitus linjasi, että Espoon yleiskaavan yhteydessä tulee varmistaa Rantaradan lähijunaliikenteen varikon sijoittaminen liikenteellisesti optimaaliseen paikkaan Espoon ja tai Kirkkonummen alueelle, mieluiten aluevarausmerkinnällä selvitystarvemerkinnän sijaan. Lausunnosta poistettiin vahva linjaus varikon sijoittamisesta Espoon ja Kirkkonummen rajalle.