2024/09 | HSL:n hallitus lausui Espoon yleiskaavan luonnoksesta: - Vahva linjaus varikon sijoit­ta­mi­sesta Espoon ja Kirkkonummen rajalle poistettiin

Kuvakaappaus Kirkkonummen Sanomissa 3.9.2024 julkaistusta uutisesta.

Tämä julkaisu on kopio Kirkkonummen Sanomissa 3.9.2024 ilmestyneestä uutisesta.


Kokouksessaan 3.9.HSL:n hallitus käsitteli Espoon yleiskaavaa koskevaa lausun­to­luon­nosta, ja hyväksyi sen muutosten jälkeen. Ensin Kirkkonummea edustava jäsen Saara Brax (kok) teki palau­tu­seh­do­tuksen, jota Espoon Heli Halava (vihr.) kannatti.

Braxin mukaan valmistelusta tullut Espoon yleiskaavaa koskeva lausunto oli varik­ko­ky­sy­mysten osalta ristiriitainen HSL:n hallituksen aiemman MAL-sopimusta koskevan päätöksen kanssa.

- MAL-suunnitelman yhteydessä varikkoa ajettiin Kirkkonummen ja Espoon rajalle, ja muut vaihtoehdot olisi jätetty lisäsel­vi­tysten ulkopuolelle. Kirkkonummi on aiemmin vastustanut varikon sijoittamista Luomaan ja se on myös minun vahva näkemykseni asiasta, kertoo Brax.

Brax kertoo esittäneensä tuolloin, että Espoo ja Kirkkonummi selvittävät mahdollisia varik­ko­paikkoja yhdessä neuvotellen. Hän nosti keskustelussa esiin vaihtoehtoisia ratkai­su­malleja selvi­tet­tä­väksi, ja vertaili niitä itsekin.

- Tehdyt selvitykset olivat hyvin ylimalkaisia ja havaitsin niissä puutteita. Tuoreimmassa selvityksessä Vuohimäki oli jo jätetty tarkastelun ulkopuolelle, mahdollisesti Junakalusto Oyn aloitteesta. Olin itse pyytänyt Vuohimäen tarkastelua karkealla tasolla, eikä poliittista päätöstä sen pois sulkemiseksi ollut varsinaisesti tehty.

MAL-lausunnon käsittelyssä HSL:n hallitus äänesti ja hyväksyi Braxin muuto­se­si­tyksen, minkä jälkeen myös HSYK päätti asiasta HSL:n lausunnon mukaisesti. Espoo ja Kirkkonummi ovat hyvässä yhteistyössä ryhtyneet tutkimaan tarkemmin kolmea vaihtoehtoista sijain­ti­paikkaa.

- Varik­ko­rat­kaisun etsiminen oli pitkän jämähtäneessä tilassa. Asia varmasti olisi edennyt nopeammin, jos Junakalusto Oy olisi tehnyt tarkemmat selvitykset vaihtoehdoista. Tilanne on monella tapaa herkkä, ja nyt kun asia aktiivisesti etenee, on Espoon ja Kirkkonummen saatava työrauha asiassa, jatkaa Brax.

Koska palau­tu­seh­dotus kaatui äänestyksessä, teki Brax muuto­se­si­tyksen, jonka HSL:n hallitus hyväksyi äänestettyään siitä. HSL:n hallitus linjasi, että Espoon yleiskaavan yhteydessä tulee varmistaa Rantaradan lähiju­na­lii­kenteen varikon sijoittaminen liiken­teel­li­sesti optimaaliseen paikkaan Espoon ja tai Kirkkonummen alueelle, mieluiten alueva­raus­mer­kin­nällä selvi­tys­tar­ve­mer­kinnän sijaan. Lausunnosta poistettiin vahva linjaus varikon sijoit­ta­mi­sesta Espoon ja Kirkkonummen rajalle.